فهرست مطالب

سراج منیر - سال یازدهم شماره 42 (تابستان 1400)

نشریه سراج منیر
سال یازدهم شماره 42 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/05/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا حصارکی*، حسین قاضی زاده صفحات 9-24
    سماع موتی یکی از مسایل مبنایی در موضوع شفاعت و استغاثه است. برخی از سلفی ها، با زیر سوال بردن سماع اموات، زیر بنای اموری مانند شفاعت و استغاثه به اولیاء و صالحان را مورد خدشه قرار داده اند. مخالفان سماع، برای اثبات مدعای خویش، به برخی از آیات قرآن استناد کرده اند. از میان متاخرین، شمس الدین سلفی(افغانی)، یکی از کسانی است که بیشتر، به اثبات عدم سماع موتی بر اساس آیات قرآن پرداخته است. وی هشت آیه از قرآن را در اثبات مدعای خویش به عنوان موید می آورد که یا دلالت بر تشبیه کفار به اموات دارد و یا بیان معجزه ای است و یا اینکه دلالت بر عدم استجابت معبودان دارد. این مقاله درصدد است، با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم، به نقد دیدگاه مخالفان سماع بپردازد؛ در پایان این پژوهش نیز، روشن می شود که عدم سماع کفار که در آیات قرآن اشاره شده، به معنای ظاهری آن، یعنی شنیدن دلالت نمی کند؛ بلکه به معنای ثمره و غایت سمع و به معنای عدم هدایت پذیری آنان است.
    کلیدواژگان: سماع موتی، قرآن کریم، هدایت پذیری، اموات، کفار، ناشنوا، شمس الدین سلفی
  • مهدی براتی* صفحات 25-42
    روایت قلیب بدر، از جمله روایت های صحیح نقل شده در منابع روایی اهل سنت است. این روایت پیرامون تکلم پیامبر گرامی اسلام 6 با مردگان جنگ بدر است؛ با آنکه روایت، صریح در شنوایی اموات است، اما عایشه و قتاده تابعی، هرکدام تاویلی نسبت به این روایت برای نفی انصراف حدیث بر سماع موتی بیان داشته اند. عایشه با استناد به آیه 80 سوره نمل، این روایت را دلیل سماع اموات نمی داند؛ بلکه تاویل به علم مردگان، به حقانیت کلام پیامبر6 کرده است؛ قتاده نیز با بیان اینکه، مردگان توسط خداوند زنده شده تا پیامبر6، کلام خود را از باب توبیخ و تصغیر برای آنها بیان نماید، روایت را تاویل می نماید. این تاویلات در مورد روایت قلیب بدر صحیح نمی باشد؛ چراکه در پاسخ به این تاویلات، پاسخ های نقضی و حلی وجود دارد. این ادله به صورت عنوانی و مختصر عبارت اند از:1.سماع روح؛ 2.مراتب سماع؛ 3. عدم تناقض علم با سماع؛ 4. تشبیه قرآنی؛ 5. آیات بیان گر سماع موتی؛ 6. تقدم نص بر تاویل؛ 7. رجوع عایشه از تاویل اثبات می شود؛
    کلیدواژگان: سماع موتی، قلیب بدر، تاویل، نص، عایشه، قتاده، اموات
  • رسول چگینی*، فاطمه شکری صفحات 43-70
    وهابیان با استناد به روایت «ان المیت لیعذب ببکاء اهله علیه»، نتیجه گرفته اند، گریه و عزاداری بر اموات، نه تنها جایز نیست، بلکه موجب معذب شدن میت می شود. این سخن آنان، با تکیه بر دو عنصر «یعذب» و «بکاء» در این روایت است. این نوشتار با شیوه توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع معتبر اهل سنت، برداشت نادرست وهابیت از این روایت را آشکار ساخته است؛ بدین ترتیب که بکاء در این روایت، به معنای مطلق گریه نیست؛ بلکه مراد، نیاحه مذمومی است که با گلایه و شکایت از قضا و قدر الهی همراه باشد. در تفسیر «یعذب» نیز، وجود تعارض میان این روایت با آیه)و لا تزر وازره وزر اخری(، باعث بروز بیش از 12 دیدگاه شده است که بیشتر این آراء، با پذیرش معنای «نیاحه» برای «بکاء» است؛ البته برخی نیز در معنای «یعذب» تصرف کرده و آن را به معنای «اذیت شدن» دانسته اند که به نظر می رسد، بهترین توجیه برای حل تعارض فوق، همین سخن است؛ در نتیجه، نمی توان این روایت را مستمسکی برای عدم مشروعیت عزاداری قلمداد کرد.
     عزاداری، گریه، نیاحه، وهابیت، سماع موتی
  • عطا الله غفاری*، سید مصطفی عبدالله زاده صفحات 71-92
    محمد سعید رمضان البوطی که از متفکرین معاصر اهل سنت می باشد، معتقد است که افضلیت پیامبر6 بر جمیع خلق، یکی از دلایل توسل مردم به ایشان می باشد. اما البانی که یکی از علماء و بزرگان وهابیت محسوب می شود، در کتاب التوسل انواعه و احکامه، بعد از تقسیم توسل به مشروع و غیرمشروع، توسل به انبیاء و اولیاء را غیرمشروع قلمداد کرده و با طرح اشکالاتی، ادله توسل به انبیاء و اولیاء را رد می کند. او معتقد است که ادعای البوطی، مبنی بر افضلیت پیامبر اکرم6 بر جمیع خلق، هیچ دلیل محکم قرآنی و روایی ندارد. البانی در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و افضلیت مطلق پیامبر6 را زیر سوال می برد که برخی از آیات قرآن و همچنین روایات فراوانی از طریق عامه که بسیاری از آنها را البانی تصحیح کرده است، اثبات کننده افضلیت پیامبر6 بر جمیع مخلوقات می باشند.
    از آنجایی که البانی مدعی پیروی از کتاب، سنت و اقوال سلف می باشد، پژوهش حاضر بر آن است که با تبیین دیدگاه وی و ارجاع آن به کتاب و سنت و اقوال بزرگان عامه، صحت و سقم ادعای او، مبنی بر عدم دلالت آیات و روایات بر افضلیت پیامبر6 را مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: افضلیت، پیامبر$، انبیاء، البانی، ملائکه، توسل
  • محسن عبدالملکی* صفحات 93-108
    تفسیر وهابیان از خصایص خداوند، محوری ترین بخش از انگاره وهابیان در مباحث توحید و شرک ربوبی است. پیروان محمد بن عبدالوهاب، تفسیر خود از این مفهوم را در قالب تقسیم امور به "ما لا یقدر علیه الا الله" و "ما یقدر علیه غیرالله" عرضه کرده اند. اندکی تامل درباره تفسیر وهابیان از مفهوم خصایص خداوند، این نتیجه را به دست می دهد که این ایده، نه تنها منطبق با قرآن و سنت نیست، بلکه پیامدهای مصیبت بار و غیرقابل تجویزی مانند، نادیده گرفتن قدرت مطلقه خداوند بر امور ممکن، رواداری شریک برای خداوند در دامنه امور عادیه، متهم شدن وهابیت به التقاط و میل مادی گری و انکار کرامات خواهد داشت.
    کلیدواژگان: وهابیت، خصائص خداوند، تفسیر منحصر به فرد وهابیت از مفهوم خصائص، ما لا یقدر علیه الا الله
  • علی ملا موسی میبدی صفحات 115-130

    پیدایش اندیشه وهابیت در منطقه نجد و گسترش آن در دیگر مناطق، موجب تقابلات جدی علمای شیعه و سنی نسبت به این اندیشه شده است. وهابی گری ابتدا جامعه اهل سنت را مورد حملات فکری قرار داد و بعد از گسترش این فکر در دیگر بلاد، جوانان شیعه را در معرض شبهات خود قرار داد. قرن چهاردهم، اوج این دوران بود که در این بین، برخی از علمای شیعه مانند مرحوم کاشف الغطاء، مرحوم محمد بن داود همدانی، سیدمحسن امین و مرحوم سیدعلی نقی نقوی لکنهوی، با نگاشتن آثار و تالیفات در این حوزه، با چنین هجمه های فکری مقابله کردند. مرحوم علامه لکنهوی، با نگاشتن دو کتاب به نام البیت المعمور فی عماره القبور و کشف النقاب عن عقاید ابن عبدالوهاب، وظیفه خود را نسبت به پاسداری از دین حنیف به انجام رسانید. در این گزارش، بعد از بیان شخصیت جناب علامه نقوی و بیان آثار ایشان، به گزارشی از کتاب گران سنگ کشف النقاب عن عقاید محمد بن عبدالوهاب، پرداخته می شود.

|
  • Zahra Hesaraki *, Husain Ghazizadeh Pages 9-24
    One of the key issues in Supplication and Intercession is the "hearing of the dead". Some Salafi scholars undermine the hearing of the dead in order to deny the Supplication and Intercession to the Saints and Imams. The opponents of hearing of the dead resorted to some Quranic verses to prove their claims. One the contemporary Salafi figures, Shams Al-Din Salafi Al-Afghani, maintains that according to some Quranic verses we can prove that the dead can not hear the voices of the people in this world, so it is useless to supplicate and ask for the intercession of the dead. He mentions 8 verses from the Holy Quran for proving his claims. But this verses either result in comparing the Muslims with the Pagan or express a miracle and so on. In this essay, with a descriptive - analytic method and with the help of some Quranic verses, the writer is going to reject the argues of the opponents of  hearing of the dead. Finally, it is proved that the hearing which is denied in some Quranic verses does not mean the physical meaning, rather it means that there is no use in such a hearing.
    Keywords: hearing of the dead, The Holy Quran, the Pagan, the Deaf, Shams Al-Din Al-Afghani
  • Mahdi Barati * Pages 25-42
    One of the authoritative narrations in the Sunni sources is the narration of Ghaib Badr. This hadith is about talking of the Holy Prophet Muhammad with the dead after the Battle of Badr ends. This narration clearly indicates that the dead can hear the words of the Holy prophet, but Ayesha and Ghotadah are trying to misinterpret the meaning of this narration by denying the hearing of the dead. Ayesha mentions the verse 80 from the Naml and tries to construe the hearing in this verse to knowing the in depth meaning of the words of the Holy Prophet. She tries to deny the physical hearing mentioned in this verse. Also, Ghotadah argues that the dead are arisen after dying just as to the Holy prophet to reprimand them. So, he claims that this is an exceptional event. But if we have a closer look, we will know that these interpretations are not valid. Some of the possible answers are:1- the hearing of the soul,  2- the grades of hearing, 3- there is no contradiction between knowledge and hearing, 4- Quranic allegory 5- verses expressing the hearing of the dead, 6- the priority of literal meaning over interpretation, 7- retraction of Ayesha from her ideas.
    Keywords: The Hearing of the Dead, Ghalib Badr, interpretation, text, Ayesha, Ghatadah, the dead
  • Rasool Chegini *, Fatemeh Shokri Pages 43-70
    The Wahhabis always put forward the narration " the head will suffer when we cry for them". They claim that according to this Hadith, any kind of mourning and crying for the dead is forbidden and Haram. The Wahhabi stress on the words "suffer" and "crying"  mentioned in this Hadith. In this essay, with a descriptive-analytic method, and using the first hand Sunni sources, the writer will disprove the Wahhabi interpretation from the above-mentioned Hadith. Some of the finding are as the following: crying in this Hadith is not the usual mourning and sobbing, but the cursing of God and complaining from the Destination. Also, the word "suffering" in this hadith contradicts with the verse " No bearer shall bear another’s burden". Hence,  there are different views on this issue - more than 12 different views. Some other scholars construe the meaning of suffering and interpreted it as hurting which seems to be a good solution. So, we can not use this Hadith as a pretext for forbidding mourning for the dead.
    Keywords: mourning, Crying, Wahhabism, The Hearing of the Dead
  • Atallah Ghaffari *, Sayed Mustafa Abdullah Zadeh Pages 71-92
    One of the biggest contemporary Sunni scholars is Dr. Muhammad Saeed Ramadan al-Buti. He maintains that our Holy prophet Muhammad is superior from all of other creatures and people can supplicate toward him.  On the other hand, Albani, as one of the Salafi great scholars believes that there are two kinds of supplication: legal and illegal. He has a book named " the Supplication, its kinds and its rules". Albani tries to reject the supplication to saints and Imams, maintaining that Buti's claims on the absolute supremacy of our Holy Prophet Muhammad on other creatures is not true. But if we have a closer look, we will know that there are so many Quranic verses and narrations that indicate on the supremacy of the Holy Prophet (PBH) on other creatures. Since Albani claims that he follows the Holy Quran, tradition of the Holy Prophet and great Sunni scholars, in this essay, the supremacy of our Holy prophet will be proved according to the above-mentioned sources.
    Keywords: the Supremacy, the Holy Prophet Muhammad, the Prophets, Albani, the Angels, the Supplication
  • Mohsen Abdolmaleki * Pages 93-108
    The Wahhabi interpretation of God's attributes is one of the most key features of them in the topics of monotheism and polytheism. The followers of Muhammad bin Abd al-Wahhab have presented their own interpretation of this concept by dividing things into "what the God can only do" and "what the people can do". If we have a closer look we will understand that this idea of Wahhabi about God's attributes not only is against the Qur'an and the Sunnah, but also has dire consequences such as ignoring God's absolute power over affairs, accusing God to polytheism in the casual affairs, eclecticism of Wahhabism, materialism and the denial of miracles and supernatural powers.
    Keywords: Wahhabism, God's Attributes, Peculiar Interpretation of Wahhabism from God's Attributes, What Can Only God Do